Emballage – Design & branding (EMB)
Ofte er emballage det eneste, der skal til at overbevise os om, at vi skal købe en vare. »Kunder bruger ultrakort – helt ned til to sekunder per produkt, derfor skal emballagen skrige visuelt på hylden,« siger Jesper Clement, emballageforsker på CBS.
Vi bruger omkring halvandet sekund på at beslutte os for, hvad vi vil have fra en hylde. Derfor skal vi afkode en masse billeder og tekst på meget kort tid, og det åbner op for, at man kan smide en masse irrelevante informationer, som for eksempel smilende familier, på emballagen, og det er med til at påvirke os,
De fleste discountvarer knytter ikke historier til deres brand, fordi de konkurrerer på prisen, men ellers er der historier tilknyttet varerne overalt. Det skal give produktet værdi, som forbrugeren er villig til at betale mere for
Emballage skal helt basalt kunne indeholde en vare og beskytte den samt bidrage til at gøre den transportvenlig og håndterbar. Det er med andre ord emballagens funktionalitet. Det der så kommer uden på er identiteten og PR værdien.
Det handler om overvejelser, altså viden om at kunne stille de rigtige spørgsmål. Det er målgruppen der bestemmer om et produkt er godt. Målgruppen er vigtig for vores fortolkning. Vores forventninger har indflydelse.
Folk der sælger vand på flaske sælger basc emballage – de kan være fra samme kilde men pakket forskelligt ind.
Design skal opfylde nogle behov hos forbrugerne.
Praktiske: For ikke at fryse skal jeg skal bruge noget tøj. F.eks. et par lange bukser!
Æstetiske: De skal helst være pæne, og sidde pænt på mig!
Symbolske: De skal være lige som de andres. Jeg vil gerne vise de andre at jeg er med på moden – jeg er en del af fællesskabet. Eller måske vil jeg gerne vise, at jeg er speciel, og godt tør skille mig ud fra mængden.